BNL MD
#

Slik maler du med limfarge

Limfarge er den tradisjonelle vegg og takmalingen og den ble benyttet for maling av pussede, strie- eller papirtekte overflater i tørre rom. Malingen er vannløselig og brukes bare innvendig på flater som ikke utsettes for slitasje og fukt. I denne artikkelen får du vite hvordan du maler med limfarge og hvordan du kan blande den selv. 

Forarbeid

Det er ikke alltid man kan se hvilken type maling som er brukt på en eldre overflate. For å undersøke om det er limfarge, tar man en våt klut og trykker mot malingen. Drar underlaget til seg fukten og en mørk flekk etterlates på veggen, da er det limfarge.

Hvis man skal male over en gammel limfarge, vasker man helst av den gamle malingen med en våt svamp. Hvis det sitter godt og er flere lag, kan man ha litt tapetklister i vannet og bløte opp med denne blandingen, før man skraper/vasker av all malingen. Alternativt kan man ha på en slags «sperregrunn» med grønnsåpeblanding før man maler over med ny limfarge. Bruk ca 0,5kg såpe til 3-4 liter vann. Såpeblandingen metter underlaget og forsinker limfargens inntrengning. Dermed er det lettere å arbeide vått-i-vått. 

For å være sikker på å få et godt resultat, må den nye limfargen være svakere (inneholde mindre lim) enn det som allerede sitter på veggen. Hvis ikke kan man risikere at den nye malingen drar med seg den gamle malingen fra underlaget.  

Hvis man maler på treverk bør man ha på ekte schellakk på kvistene før man maler, ellers vil disse skinne igjennom.

 

Jeg har god erfaring med å grunne med linoljegrund eller linoljemaling som er tynnet ut med balsamterpentin eller lavaromatisk white spirit. Dette er for å hindre at flekker fra sot, vann, rust og annet skinner igjennom. Og ikke minst letter det jobben betraktelig neste gang man skal male, da limfargen blir lettere og vaske av

Malermester Roger Studsrud
Horten Limfarge

Horten sjømilitære samfund. Foto: Alliero

Påføring

Bruk en stor pensel som tar opp mye maling ved påføring. Arbeid raskt og jevnt for et best mulig resultat.  Malingen skal påføres vått-i-vått for å unngå skjolder. Hold det litt kjølig i rommet og unngå gjennomtrekk, slik at ikke malingen tørker for raskt. Et godt tips er å jobbe i den retningen som lyset faller inn.

Start ved det vinduet som slipper inn mest lys og fortsett inn i rommet, slik at det blir minst mulig ujevnheter som synes etter penselen. Når malingen tørker blir den helt matt og det er først da den blir dekkende. Vær oppmerksom på at fargen lysner veldig når den tørker.

Foto Terje Tveit Arkeologisk Museum Universitetet I Oslo

Gamle Årdal kirke fra 1620 er en av de mest særpregede renessansekirkene i landet. Dekoren i interiørene er utført med limfarger. Kirken ligger i Hjelmeland kommune i Rogaland. Foto: Terje Tveit, arkeologisk museum/Universitetet i Stavanger

 

Lyse farger: Hvis man ønsker en lys farge på malingen kan man røre ut pigment i vann og tilsette denne blandingen til ønsket farge. Det kan være lurt å ta av 2 dl hvit limfarge i en boks. Rør først ned pigmentene i litt vann, og rør de deretter ut i litt limfarge, før de blandes med resten av limfargen.  

Mørke farger: For mørke farger må man erstatte krittet med et mørkt pigment. Limfargen blandes etter grunnoppskriften over, men krittet byttes ut med ønsket pigment. Utfordringen kan være å finne riktig forhold mellom vann og pigment, da de ulike pigmentene krever ulik mengde vann. Da må man bare prøve seg frem til man har en melkeaktig konsistens. Pigmentet ultramarin krever for eksempel kun 4 kg pigment til 5 liter vann.

Stryk opp en prøve på papir for å se om malingen er for limsterk eller for limsvak. Malingen skal ikke slippe for lett når papiret bøyes. Hvis den krakkelerer eller sprekker, er det for mye lim i blandingen. Spe da med mer kritt/pigment og vann.  Hvis den smitter av eller kritter for mye, har man i mer lim. Jo mindre lim fargen inneholder, desto bedre aldringsegenskaper får den, men den tåler mindre slitasje.

Husk å blande nok maling, da det kan være vanskelig å få helt lik farge to ganger.

Historisk maling

Historisk maling eies av det tradisjonsrike firmaet Malermester Studsrud som i fem generasjoner har jobbet med malerfaget og brenner for restaurering og dekor av gamle hus og bygg. 

Malermester Studsrud vant i 2017 Bygg og Bevar-prisen for arbeidet med Fredrikshald teater i Halden. 

www.historiskmaling.no 

Oppskrift på limfarge

Denne blandingen gir ca. 10L limfarge. 

  • 10 kg kritt, gjerne Sjøhästens kitt
  • 5 liter vann
  • 2 hg benlim + vann til bløtleggingen
  • Fyll en stor bøtte, minst 15 liter, med 5 liter kaldt vann.
  • Tøm forsiktig ned krittet uten å røre om. La det stå over natten over. Det er viktig å ikke røre før dagen etter, ellers klumper massen seg. 
  • Bløtlegg samtidig limet i en rustfri bolle. Vannet skal kun dekke limet. La dette stå over natten. Varm limblandingen over vannbad, slik at den blir flytende.
  • Bland så den varme limblandingen med krittet og bland godt til en klumpfri masse.
  • Oppskriften på 10 liter limfarge gir nok maling til et strøk på mellom 20 og 50 kvm, avhengig av hvor mye underlaget suger.
;
;