#

Produktkataloger

- en gullgruve for dem som leter

Har du nettopp kjøpt et gammelt hus og lurer på hvilket hjørne du skal begynne i - restaurere eller renovere? Har du en slank lommebok, så må du kanskje vente, men det kan også være ditt vinstlodd. Bruk heller tid på å bli kjent med boligen din før du begynner med de store prosjektene.

Ofte er utfordringen med et nytt prosjekt at du ikke vet hvordan utgangspunktet så ut. Hvilken type maling ble brukt? Er vinduene byttet ut og er gulvbelegget originalt? Mange av svarene kan du finne i gamle blader, produktkataloger eller andre trykksaker. Utfordringen er bare hvor finner man slike.

tapetprøver

Tapetprøvekatalog fra Rullegardinfabrikken, 1948. (Foto: Mats Linder)

Siden tusenårsskiftet har jeg skrevet for tidsskriftet Samler & Antikkbørsen. Det har trigget meg til å kjøpe litteratur om fagområder som glass, møbler, porselen, tekstiler osv.

Nærmest som en tilfeldighet begynte jeg samle på gammelt reklamemateriell, først fra 1950- og 1960-årene. En gang iblant rasket jeg med meg en katalog om støpejernsprodukter. Som kuriosa fant også fargekart veien til samlingen.

Produktbrosjyre over Velfa ovner

Produktbrosjyre over Velfa ovner. (Foto: Mats Linder)

Interessen for bygningsdeler kom samtidig med at jeg og eksen kjøpte en «rønne» på 700 kvadratmeter. Uten særlig kunnskap om maling, lister, takstein, isolering og annet måtte vi ta et kræsjkurs i et fagområde som i Norge er alt for lite belyst – bygningsvern.

Produktkatalog over Hovik elektrisk belysning

Produktkatalog over Høvik elektrisk belysning, 1961. (Foto: Mats Linder)

Etter vi solgte huset begynte jeg kjøpe andre type produktkataloger over ting som virket spennende. Deriblant om toalett- og baderomsinnredninger, gulvbelegg, belysning, elektrisitet, vinduer, ferdigkjøkken og ovner. Per dags dato måler min samling over produktkataloger rundt 15-20 meter. Den eldste er fra 1821. Skal dog sies at mesteparten er om bruksglass, møbler og porselen.

Produktkataloger er ferskvare. Når nye produkter lanseres erstattes produktkatalogen med en ny. Vanligvis kommer én ny hovedproduktkatalog hvert år. Innimellom så publiseres tilleggskataloger over nye produkter som kommer i løpet av året. For hvert år som går kan man følge produsentens stil-utvikling, hvilke produkter som var slagere og de som ble døgnfluer.

5
Mats Linder

Mats Linder er lidenskapelig engasjert i å formidle mer kunnskap rundt skandinavisk design, kunsthåndverk og kulturhistorie. Han utgir bøker og har siden 2016 egen blogg. Der publiseres jevnlig artikler og eldre produktkataloger

 

En meget stor fordel med produktkataloger er at de rommer ufattelig mye informasjon. Det kan være størrelsen på produktet, materialer, priser og designere. Man tenker selvfølgelig at ethvert museum og større bibliotek burde hige etter produktkataloger for å sikre historien – regionalt som nasjonalt. Dessverre er det ikke slik. Det fleste kataloger blir hevet i søppeldunken.

Produsentene kaster også produktkatalogene sine. Det fører ofte til at de ikke vet særlig mye om egen bedriftshistorie. Størst fare er det under eierskifter når man skal kvitte seg med all ræl. Eller når en bedrift nedskalerer og flytter.

Rockwool ringperm

Rockwool ringperm fra 1957. (Foto: Mats Linder)

For kort tid siden ble jeg kontaktet av et av landets største museer. De lurte på om jeg kunne donere produktkataloger. Det viste seg at museet nesten ikke har produktkataloger i det hele tatt. Dette er faktisk et stort problem. Når museene skal kartlegge samlingene vet de ikke alltid hva de har. Deres informasjon om samlingene som de legger ut på internettet er derfor ikke sjelden mangelfull eller feilaktig.

I dag står vi overfor et enda større problem - at færre produsenter trykker produktkataloger. Flesteparten publiserer vareutvalget kun på nettet. Det innebærer at når et gammelt produkt utgår så forsvinner det fra nettet og den kollektive hukommelsen.

Min erfaring er at produkter lansert etter internett overtok markedsføringen er vanskelig å dokumentere få år etter de ble lansert. Ergo er vår samtidshistorie truet i det øyeblikket du leser dette innlegget.

42

Så tilbake til deg som står der forvirret i din nyinnkjøpte bolig og ikke vet i hvilken ende du skal begynne i. Min anbefaling er å ikke haste. Ønsker du å bevare sjelen og historien i boligen så bruk tid. Vil du kjøpe en tidsriktig lampe så finnes den ofte på andrehåndsmarkedet. Du må bare vite hva du skal lete etter og hvor. Oppsøk butikker med spesialisert erfaring og kunnskap, og kjøp litteratur. Finner du en gammel snekker i nabolaget kanskje vedkommende har tips og ideer. La tiden bli din beste venn.

Produktbrosjyre for Skandia ferdigkjokken

Produktbrosjyre for Skandia ferdigkjøkken fra 1959. (Foto: Mats Linder)

Som inspirasjon har jeg nå plukket ut noen kataloger og trykksaker som kan gi et hint om hva du skal lete etter. Enten du søker etter tidsriktige møbler og lamper, eller bygningsartikler som dørvridere og beslag.

Så et siste tips. Neste gang du er i en butikk, ta et eksemplar av alle nye produktkataloger du finner. Om bare et par års tid så er de blitt sjeldne og viktige kilder til vår samtidshistorie, som om ikke lenge er blitt vår fortid.