Høie Ueland as tildelt Bygg og Bevar-prisen 2016

Byggmesterbedrift fra Sandnes ble årets vinner

Joakim Stangeland, Harald Ueland og Kjell Høie fra Høie Ueland as er vinnere av Bygg og Bevar-prisen 2016. Foto: Bygg og Bevar

Med begge bena solid plantet i tradisjonshåndverket, påstår Høie Ueland AS at man kan ha to tanker i hodet samtidig. De er vel så opptatt av smart teknologi og nye materialer. Uansett hva man foretar seg bør stikkordet være kvalitet!

Riksantikvar og styreleder i Bygg og Bevar overrakte diplom og hederlig omtale til årets nominerte til Bygg og Bevar-prisen, glassmester Ove Blegen AS og blikkenslager Olaf Johansens eftf AS.

Jørn Holme, styreleder i Bygg og Bevar og riksantikvar, sto for utdelingen av prisen på vegne av juryen. Foto: Bygg og Bevar
Jørn Holme, styreleder i Bygg og Bevar og riksantikvar, sto for utdelingen av prisen på vegne av juryen. Foto: Bygg og Bevar

Små eller store fag – alle er de viktige for at man skal kunne ta vare på bygningsarven. I år var det sterk konkurranse om prisen, kunne styreleder i bygg og Bevar og riksantikvar Jørn Home fortelle fra scenen på Litteraturhuset.

Høie Ueland i gang med arbeidene på byhuset i Tidegeilen i Gjessdal kommune. Foto: Høie Ueland as
Høie Ueland i gang med arbeidene på byhuset i Tidegeilen i Gjessdal kommune. Foto: Høie Ueland as

Bygg og Bevarprisen deles årlig ut til en bedrift som setter det faglige høyt, som jobber med kompetansebygging gjerne utenfor egen bedrifts virksomhet – og som muliggjør for bygningsvern. Uten den gode håndverksbedriften, hvem skulle vel ta vare på de gamle bygningsmiljøene?

Interiørene settes i stand i byhuset i Tidegeilen. Foto: Høie Ueland as
Interiørene settes i stand i byhuset i Tidegeilen. Foto: Høie Ueland as

Det er ikke kun "den gode håndverkeren" man trenger – men også den nysgjerrige fagpersonen som kan sette verktøy spor og materialbruk inn i en historisk kontekst, som ser hva slags verdier man har fremfor seg og som evner å reparere slik at de blir tatt vare på for fremtiden.

Fjorårets vinner Høie Ueland tar gjerne i bruk moderne teknologi og materialer - men noen ganger går det like godt med tollekniv! Foto: Høie Ueland as
Fjorårets vinner Høie Ueland tar gjerne i bruk moderne teknologi og materialer - men noen ganger går det like godt med tollekniv! Foto: Høie Ueland as
Naust i Lavvåsvågen under restaurering av Høie Ueland. Foto: Høie Ueland
Naust i Lavvåsvågen under restaurering av Høie Ueland. Foto: Høie Ueland

Høie Ueland er en slik bedrift. Siden oppstarten i 1990 har de jobbet på flere fredete og vernede bygninger og anlegg. 

Heder og ære til de øvrig nominerte

Prisen, som er den eneste i sitt slag, gis til bedrifter som har et levebrød basert på kvalitet og tradisjon i en næring som stadig sterkere er opptatt av bunnlinjen. Den synliggjør at kompetanse er lønnsomt!

Og i år var konkurransen hard, understreket Jørn Holme. Juryen, bestående av leder Sjur Mehlum fra Riksantikvaren, Jørgen Leegaard fra Byggenæringens Landsforening og Eli Grøttheim fra Multiconsult, hadde en vanskelig oppgave.

Diplom og blomster ble det også på blikkenslagerne fra Olaf Johansens Eftf as og glassmester Ove Blegen as.

Espen Frisell og Jarle Kristiansen fra Olaf JOhansens eftf as med diplom og blomster. Bedriften har begått et meget godt arbeid blant annet med kobbertaket på "Sverreslottet" i Drammensveien 42. Foto: Bygg og Bevar
Espen Frisell og Jarle Kristiansen fra Olaf JOhansens eftf as med diplom og blomster. Bedriften har begått et meget godt arbeid blant annet med kobbertaket på "Sverreslottet" i Drammensveien 42. Foto: Bygg og Bevar
3 Foto Olaf Johansens eftf as Kobbertekking på Sverregården Drammensveien 42.jpg

Fra inngangsparti ved Drammensveien 42. Sverregården eller Sverreslottet som det kalles på folkemunne. Foto: Olaf Johansens eftf. AS

Glassmester Ove Blegen høstet god omtale og heder for istandsettingen av glassvinduet i  Villa Benjamin, tegnet av arkitekt Arne Korsmo.
Glassmester Ove Blegen høstet god omtale og heder for istandsettingen av glassvinduet i Villa Benjamin, tegnet av arkitekt Arne Korsmo.
Glassvinduet, med motivet som på folkemunne kalles "Fantomet", var en vanskelig oppgave. Glasset hadde svært ulik kvalitet og måtte skaffes fra flere land. Foto: Byantikvaren i Oslo
Glassvinduet, med motivet som på folkemunne kalles "Fantomet", var en vanskelig oppgave. Glasset hadde svært ulik kvalitet og måtte skaffes fra flere land. Foto: Byantikvaren i Oslo

Les mer om årets nominerte, og tidligere vinnere av Bygg og Bevar-prisen: